Nici anul acesta nu au crescut amenzile pentru încălcarea codului rutier. A gonit unul pe autostradă cu 230, a plătit niște bani, a rămas fără carnet o lună și gata. Suntem țara cu cel mai nesigur trafic rutier, dar totuși nimeni nu-și asumă creșterea amenzilor. Nu am înțeles niciodată de ce. Nu am priceput care ar fi prețul politic plătit de vreun guvern dacă ar pune în aplicare mărirea punctului de amendă în funcțiue de salariul minim, așa cum prevede de fapt legea. Lege a cărei aplicare se tot amâna de ani de zile. Poate am găsit un răspuns.

Dacă omul nostru vitezoman făcea isprava de mai sus în Ungaria, lua 8 puncte de amendă și vreo 600 euro amendă. Nu i se lua carnetul doar dacă adună 18 puncte în 3 ani. Dar atunci i se ia pe 6 luni. Dacă o făcea în Germania, plătea 700 euro și era pieton 3 luni. La noi poți lua maxim 20 de puncte x 145 lei = 2900 lei și 3 luni pieton. Deci mare diferență nu este. Dacă se creștea punctul de amendă la 10% din salariul minim brut, adică 255 lei, amenda era 5100 lei, bine mai mare decât în Germania! Evident, nu e chiar firesc, dar nici ce se întâmplă pe șoselele din România nu este chiar firesc. Și totuși, de ce tot se amână aplicarea unei legi care aparent nu are nicio miză electorală?

Cred că motivul este unul simplu: amezile sunt suficient de mari deja ca eludarea lor să fie o afacere bună pentru toată lumea. Creșterea lor ar produce doar o inflație a șpăgii și ar destabiliza financiar sistemul. Și în prezent rata de colectare este de plâns, dacă ar fi amenzi mai mari, rata de încasare ar fi și mai mică iar corupția din sistem și mai mare. Pe hârtie lucrurile ar arăta mai rău, iar pe teren nu s-ar schimba nimic. Cine merge acum cu 230, ar merge și după. Maxim ar da șpagă mai mare. La buget nu ar veni mai mulți bani, în schimb ar crește prețul posturilor din poliție. S-ar genera inflație și după cum ne tot spune prim-securistul Băncii Naționale: inflația nu este bună. Măcar Ministerul de Interne înțelege corect mesajul.